Her på redaktionen kan vi slet ikke få nok af biler. Ikke alene skriver vi om dem til hverdag: det er også noget der fylder rigtigt meget i vores fritid. Faktisk er vi alle så interesserede i biler, at der nærmest ikke går en måned, uden at nogen kører ind på parkeringspladsen i en ny bil.

Man bliver selvfølgeligt ikke rig af at skrive om biler, men det behøver man skam heller ikke at være, for at kunne skifte bil i ny og næ. Det handler nemlig bare om, at holde øjnene åbne og så forhandle sig til gode priser, når man køber og sælger brugte biler. Når man har rigtigt godt styr på biler, så kan man let vurdere, hvor meget en brugt bil er værd. Hvis man så kan presse prisen godt ned, jamen så laver man selvfølgeligt en god handel. Kombinerer med en god handel med noget knofedt og en god forståelse for, hvordan man istandsætter biler, jamen så stiger værdien yderligere. Så kan man trille rundt i den nye bil i et par måneder, ind til man får lyst til at prøve noget nyt. Derefter sælger man bilen for mere, end man oprindeligt købte den for, og bruger så pengene på at lave en ny god handel. Den cyklus gentager jeg selv, og mine kolleger, gerne et par gange om året. På den måde får vi med jævne mellemrum nogle nye biler at se på og snakke om. Der er nærmest gået konkurrence i at skaffe den fedeste bil her på kontoret.

Der er dog særligt én bil der har imponeret ganske gevaldigt. Og det på trods af, at der har været hele 3 af mine kolleger, der har ejet sådan en på et eller andet tidspunkt. Den vinder altså ikke nogen point på kreativitet: alligevel slår den altid benene væk under os. Da jeg selv fandt en vw polo brugt vidste jeg, at det nu var min tur, til at skaffe mig en Polo.

Men hvad er det ved en VW Polo der gør den til sådan et fund? Det handler i bund og grund om, at den gør op med rigtigt mange af de kompromiser man normalt må lave, når man handler brugt. Jeg har som sådan ikke noget imod at købe en brugt bil, og heller ikke én, der kræver at jeg lægger noget arbejde i den. Jeg nyder at arbejde med biler, så det er ikke noget jeg nødvendigvis ser som et stort negativ når jeg handler brugt.

Men det virker nærmest magisk at købe en brugt VW Polo, fordi den sjælden har brugt for meget andet end et olieskift. Der er også visse gamle biler der er utroligt hårdføre, og som klarer sig godt som brugtvogne – men det her er anderledes. En VW Polo er nemlig ikke en lavteknologisk bil: den har fartpilot og det hele! Det er en moderne bil, der så godt skruet sammen, at den kræver et minimum af vedligeholdelse og er nemt at istandsætte. Det er derfor vi alle elsker den så meget, og ikke kan lade være med at blive imponerede over, hvor problemfri en bil man kan få brugt til en god pris.