Sælger

De fleste danskere har oplevet at skulle sælge noget på et eller andet tidspunkt i løbet af deres liv. For nogle er det bare et par ting på et loppemarked, mens det for andre kan være aviser eller lignende, som de solgte, mens de gik på gymnasiet. For nogle helt tredje er det at sælge dog noget, de laver en helt karriere ud af, men selv dét kan foregå på mange forskellige måder. Du har jo nok været i kontakt med en telefonsælger på et tidspunkt – ikke et job mange har lyst til at have, men det er jo åbenbart profitabelt nok til, at irriterende mange vælger at leve af det. Andre sælgere fokuserer på at sælge én virksomheds produkter til andre virksomheder – altså det såkaldte business to business eller B2B salg. På trods af at der findes mange forskellige former for salg, så er kunsten at sælge fælles for dem alle, så hvis du mestrer den, så kan du altså selv vælge, hvordan du har lyst til at bruge evnen.

Noget af det vigtigste man skal kunne, når man enten køber noget eller sælger det, er at vurdere, hvor meget det er værd. Hus og bil vurdering er to eksempler, hvor en lille fejl i din vurdering kan føre til, at du mister mange penge i handlen eller går glip af et godt køb. Det med at købe billigt og sælge dyrt er en form for salg, vi ikke nævnte før, men det illustrere meget godt, at man i mange tilfælde skal kunne vurdere den reelle værdi af noget, uanset om man er sælger eller køber. Hvis du sælger for en virksomhed til en anden, så skal du kunne regne ud, forholdsvis præcist hvad din virksomheds udgifter er og hvor meget, du som minimum skal sælge for, hvis du vil have en profit på så og så mange procent. Man skal altså kunne en smule matematik, hvis man vil være den slags sælger.

Selv hvis du kender et minimum for, hvad prisen skal være for at overskuddet er højt nok, så er det jo stadig bedre, hvis du kan overbevise køberen om at betale de dobbelte. Når du for eksempel køber tøj, så betaler du sandsynligvis mange gange mere, end det kostede at producere tøjet og fragte det til Danmark. Nogle af pengene går til de ansatte, men det meste har det med at være overskud. I sidste ende tjener man altså mest som sælger, hvis man kan overbevise køberen om at varen er mere værd, end den reelt er. Det kommer selvfølgelig an på, om man ser varens værdi fra sælgerens eller køberens perspektiv. En vare er nemlig praktisk talt altid mere værd for køberen end sælgeren, men overskuddet afhænger altså af, hvor meget du kan overbevise køberen om, at varen er værd for hende.